2.5 Robuuste financiële positie
In de programmabegroting 2025 is aangegeven dat met de zes genoemde maatregelen in 2025 een besparing kan worden gerealiseerd van 1,3 miljoen euro. Dit loopt op tot 5,6 miljoen euro in 2028. Naast deze maatregelen, die hun (eerste) financieel effect sorteren in 2025, zijn besparingsmogelijkheden opgenomen die vanaf 2026 of later financieel effect hebben.
Van een aantal beschreven maatregelen weten we dat deze een besparing gaat opleveren die relatief gering is. De besparing die met deze maatregelen wordt gerealiseerd, is geschat op 0,1 miljoen euro per maatregel. Voor een aantal maatregelen die ingrijpen op het gebruik van de maatwerkvoorzieningen OZL (individuele begeleiding Jeugdwet en Wmo) en behandeling (Jeugdwet) weten we dat de combinatie van de te nemen maatregelen een forse besparing gaat opleveren, maar dat het financieel effect van een individuele maatregel soms sterk afhankelijk is van het resultaat van een andere maatregel. Dit geldt bijvoorbeeld voor het realiseren van een algemene voorziening voor individuele begeleiding. Hoe meer gebruik wordt gemaakt van deze algemene voorziening, hoe minder er gebruik wordt gemaakt van de maatwerkvoorziening individuele begeleiding en daarmee de mogelijkheid om met andere maatregelen te besparen op de maatwerkvoorziening. Hoe maatregelen exact op elkaar ingrijpen, en wat voor financieel effect dit heeft is daarom vooraf lastig te beoordelen. Hieronder wordt op basis van zowel kwalitatieve als kwantitatieve informatie een stand van zaken op de besparingsmaatregelen beschreven.
Voortgang
We willen goed zicht hebben op de invoering van de maatregelen en op de effecten die de maatregelen maatschappelijk, beleidsmatig en financieel hebben. Om dat te kunnen volgen zijn meerdere stappen gezet.
- De budgetten zijn verlaagd met de besparingsopgave. Zo is duidelijk wat het aangepaste financiële kader is en kunnen we volgen of de uitgaven passen binnen deze kaders.
- Er is vanaf de start van het jaar een maandelijkse financiële rapportage- en overlegstructuur voor het college ingericht om de financiën scherp te kunnen volgen. De raad wordt hierover in de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.
- We maken gebruik van een prognosemodel om in te schatten hoe de uitgaven zich ontwikkelen en op basis daarvan een prognose te geven voor de uitgaven over het hele jaar. Daar zijn in 2024 goede ervaringen mee opgedaan.
- We maken voor elk van de maatregelen een implementatieplan waarin we onder andere vastleggen hoe de monitoring van het beleidsinhoudelijke en financiële effect van de maatregelen vormgegeven wordt. Voor de eerste maatregelen die we dit jaar implementeren zijn deze klaar, de plannen voor de maatregelen die volgend jaar worden ingevoerd, worden in de tweede helft van dit jaar opgesteld .
We zijn dan ook meteen gestart met de financiële monitoring. Het inrichten van de nieuwe werkwijzen en de monitoring is daarna opgepakt.
Een kanttekening hierbij is wel op zijn plaats; we proberen zo goed mogelijk te volgen wat het effect is van de maatregelen die we treffen en de gevolgen die we daarvan verwachten. Tegelijk is het in de praktijk lastig om overal oorzaak en gevolg met elkaar te verbinden. Met andere woorden: als blijkt dat de uitgaven daadwerkelijk lager uitvallen, dan blijft het in de praktijk lastig om aan te kunnen geven wat de oorzaak is van deze verlaging: is dat door het invoeren van de maatregelen of zijn er andere factoren die van invloed zijn.
Maatregel | Herkomst | Bedrag besparing | Status maatregel |
|---|---|---|---|
2025 | Toelichting | ||
OZL (individuele begeleiding) aanbieden in een algemene voorziening | PB 2025 | 0,1 | Voorbereidingsfase, de invoering is complex. |
Inzetten steunouders | PB 2025 | 0,1 | Ingevoerd, de monitoring is ingericht |
Toegang kaders meegeven voor (maximum) inzet maatwerkvoorziening | PB 2025 | 0,4 | Werkprocessen ingericht, monitoring is ingericht en gestart |
Afschalen in zorgzwaarte | PB 2025 | 0,4 | Werkprocessen ingericht, monitoring is ingericht en gestart |
Structureel bedrag voor onderzoek alternatieven vervoer (als maatwerkvoorziening) vrij laten vallen | PB 2025 | 0,1 | Gerealiseerd |
Structureel bedrag peuteropvang vrij laten vallen | PB 2025 | 0,2 | Gerealiseerd |
Totaal | 1,3 | ||
Bedragen x 1 miljoen euro |
