Beleidsinhoudelijke tussenstand programma’s

Programma Zorg en veiligheid

3.3 Programma Zorg en veiligheid

Afronden actieonderzoek en doorontwikkeling Wijk GGD
Het lectoraat Social Work van Saxion Hogeschool heeft het onderzoek naar de interventie Wijk GGD afgerond. Hieruit is naar voren gekomen dat de Wijk GGD een waardevolle toevoeging aan het bestaande zorgaanbod is. De inzet van een Wijk GGD’er is effectief voor wat betreft het doorverwijzen naar passende ondersteuning en het voorkomen van onveilige situaties. Voor de verdere doorontwikkeling van de Wijk GGD is de pilot verlengd tot en met 2027, zonder dat extra financiële middelen benodigd zijn.

Vroegsignalering in de wijk: Versterken buurtkracht
Het project Vroegsignalering in de wijk is van start gegaan. In dit project gaan we aan de slag in twee buurten in de wijk Sluitersveld. Wij zetten in op de ondersteuning van familie en naasten van familie met onbegrepen gedrag om op deze manier de veerkracht in de buurt te versterken. Op deze manier proberen we bij te dragen aan voorkomen van escalatie. De voorbereidingen voor het buurtonderzoek zijn afgerond en er is gestart met de gesprekken in de buurt. Op basis van deze gesprekken wordt gekeken welke interventies en acties verder in het project worden uitgevoerd.

Lobby
Er is een versnelling gemaakt op het lobbydossier. Almelo heeft zich in G40 verband steviger gepositioneerd op het thema Zorg en Veiligheid (Z&V). Ook zijn er voorbereidingen getroffen om landelijke aandacht te vragen voor de urgentie van het thema bij verschillende gremia zoals de G40, VNG, politie en bij het ministerie. In juni is de aftrap tijdens de bestuurlijke netwerkdag in Schiedam.

Groepsaanpak Risicojongeren
In 2025 is het convenant voor de triagetafel vroegsignalering getekend door betrokken partners. Ook het werkproces voor de groepsaanpak van jongeren op basis van het 7 stappen model van de VNG is gereed, waarmee we meer grip krijgen op groepen jongeren met het voornaamste doel om overlast te beperken en te voorkomen dat ze afglijden naar criminaliteit.

Extra inzet Jongerenwerk
Uit onderzoek is gebleken dat er een toename is van overlast door jongeren in de binnenstad. De huidige capaciteit jongerenwerk is niet toereikend gebleken om hier adequaat op in te zetten. Daarom is gekozen voor incidentele extra inzet bij Avedan. Zij zijn in 2025 gestart met jongerenwerk in de binnenstad, om overlast te beperken en kwetsbare jongeren uit de criminaliteit te houden. Dit heeft geleid tot minder overlast op meerdere locaties en meer jongeren die Avedan bezoeken. Zorgelijke signalen worden gedeeld met de triagetafel voor vroegsignalering. Toch blijft een groep jongeren moeilijk bereikbaar en neemt de overlast elders toe.

Halt in de Wijk
Halt in de Wijk heeft zijn effectiviteit aanzienlijk vergroot. Dit is zichtbaar in zowel het aantal preventieve trajecten voor jongeren, dat inmiddels 18 bedraagt in 2025, als in de samenwerking met andere betrokken partijen en de bevordering van vroegsignalering.

Samenwerking en gezamenlijke verantwoordelijkheid/netwerkconferenties
De samenwerking tussen partners is verbeterd, en de gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt meer gevoeld en genomen met name in complexe (triple) casuïstiek. Tijdens de bijeenkomsten in 2024 en op 2 juni 2025 hebben zorg- en veiligheidspartners elkaar beter leren kennen. Dit heeft geleid tot meer begrip en open gesprekken over gezamenlijke verantwoordelijkheden. Partners schuiven minder snel verantwoordelijkheden af en kiezen vaker voor creatieve oplossingen.

Proeftuin
De proeftuin ‘ketenkracht tripleproblematiek en veiligheidsrisico’s’ is gestart met kernpartners Dimence, Tactus, Trajectum, Politie en Gemeente. Het zorgkantoor, zorg & veiligheidshuis, het openbaar ministerie en andere partners onderschrijven de proeftuin.
Doel proeftuin: Effectieve oplossingen en doorbraken realiseren door gezamenlijke verantwoordelijkheid en vernieuwende benaderingen. De resultaten vormen input voor lobby naar ministeries en parlement, met als doel ruimte te creëren voor betere organisatie en financiering van zorg en ondersteuning, mogelijk leidend tot herziening van wet- en regelgeving.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2025 08:26:34 met de export van 09/29/2025 08:24:16