4.1.1 Wijzigingen
0 Bestuur en ondersteuning | Begroting voor ZR | Wijziging | Begroting na ZR | |
|---|---|---|---|---|
2025 | 2025 | N/V | 2025 | |
Lasten | 68.683 | 3.907 | N | 72.590 |
Baten | -278.408 | -7.665 | V | -286.073 |
Saldo van baten en lasten | -209.725 | -3.757 | V | -213.482 |
Bedragen x 1.000 euro | ||||
0 Bestuur en ondersteuning | Taakveld | 2025 | N/V | eenmalig / meerjarig |
|---|---|---|---|---|
LASTEN | ||||
Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid | ||||
1. Diverse mutaties personeelsbegroting | 0.4 | 678 | N | eenmalig |
1. Diverse mutaties personeelsbegroting | 0.4 | 183 | N | meerjarig |
2. Diverse mutaties personeelsbegroting Ontplooj | 0.4 | 191 | N | eenmalig |
3. Programmamiddelen 2025 | 0.4 | -2.000 | V | eenmalig |
4. Wijkaccommodaties inbesteding | 0.4 | -631 | V | meerjarig |
5. Citymarketing | 0.4 | 100 | N | eenmalig |
6. Treasury | 0.5 | 19 | N | meerjarig |
7. Areaaluitbreiding | 0.8 | -17 | V | meerjarig |
8. Decembercirculaire 2024 gemeentefonds | 0.8 | 381 | N | meerjarig |
9. Meicirculaire 2025 gemeentefonds | 0.8 | 3.170 | N | meerjarig |
Diverse bijstellingen | ||||
10. Kapitaallasten | div. | 1.373 | N | eenmalig |
11. Afrekening beschermd wonen 2024 | 0.1 | 2.451 | N | eenmalig |
12. Gemeenteraadsverkiezingen presidium | 0.2 | 175 | N | meerjarig |
13. Verkiezingen | 0.2 | 230 | N | eenmalig |
14. Implementatie financieel systeem | 0.4 | pm | N | eenmalig |
15. Functieonderhoud HR 21 | 0.4 | 315 | N | meerjarig |
16. Onboarding/projectmatig werken/klokkenluiders | 0.4 | 150 | N | meerjarig |
17. Stadhuis niet planmatig | 0.4 | 125 | N | meerjarig |
18. Treasury | 0.5 | -1.984 | V | eenmalig |
19. Stelpost prijscompensatie fysieke projecten | 0.8 | -1.000 | V | meerjarig |
Totaal mutaties lasten | 3.908 | N | - | |
BATEN | ||||
Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid | ||||
1. Diverse mutaties personeelsbegroting | 0.4 | -678 | V | eenmalig |
2. Diverse mutaties personeelsbegroting Ontplooj | 0.4 | -191 | V | eenmalig |
4. Wijkaccommodaties inbesteding | 0.4 | 631 | N | meerjarig |
6. Treasury | 0.5 | -19 | V | meerjarig |
8. Decembercirculaire 2024 gemeentefonds | 0.7 | -930 | V | meerjarig |
9. Meicirculaire 2025 gemeentefonds | 0.7 | -5.643 | V | meerjarig |
Diverse bijstellingen | ||||
18. Treasury | 0.5 | -836 | V | eenmalig |
Totaal mutaties baten | -7.665 | V | - | |
Wijziging saldo van baten en lasten | -3.757 | V | - | |
Bedragen x 1.000 euro |
Toelichting wijziging
Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid
1. Diverse mutaties personeelsbegroting
Het betreft diverse administratieve, resultaatneutrale wijzigingen in de personeelsbegroting.
2. Diverse mutaties personeelsbegroting Ontplooj
Het betreft de verwerking van het nieuwe functieboek van Ontplooj voor het deel dat betrekking heeft op gemeente Almelo. De personeelslasten worden in rekening gebracht bij Ontplooj, waardoor deze wijziging per saldo resultaatneutraal is.
3. Programmamiddelen 2025
In de programmabegroting 2025 is voor het jaar 2025 2,0 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de programma's Zorg en veiligheid, Economie en arbeidsmarkt, Sociaal en vitaal, Klimaat en milieu en Stedelijke ontwikkeling. Deze middelen waren geraamd op hoofdtaakveld 0 Bestuur en ondersteuning. Deze middelen worden administratief toegevoegd aan het programmabudget en worden om die reden overgeheveld van hoofdtaakveld 0 Bestuur en ondersteuning naar diverse hoofdtaakvelden.
4. Wijkaccommodaties inbesteding
Er is besloten om het beheer en de exploitatie van zes wijkaccommodaties per 1 januari 2025 in eigen beheer te nemen.
5. Citymarketing
De in de begroting 2025 opgenomen middelen voor citymarketing worden overgeheveld van hoofdtaakveld 3 Economie naar hoofdtaakveld 0 Bestuur en ondersteuning ten behoeve van het project citymarketing.
6. Treasury
Van een aantal geldleningen is de rentevaste periode afgelopen, wat resulteert in een aanpassing van de rente.
7. Areaaluitbreiding
Voormalig locatie Pooksbelten is, na opruimwerkzaamheden, toegevoegd aan de openbare ruimte. De hierbij behorende structurele lasten van 17.200 euro worden gedekt uit de hiervoor beschikbare stelpost areaaluitbreiding.
8. Decembercirculaire 2024 gemeentefonds
Betreft de jaarschijf 2025 van de decembercirculaire 2024 van het gemeentefonds.
9. Meicirculaire 2025 gemeentefonds
De meicirculaire 2025 van het gemeentefonds is verwerkt in de begroting.
Diverse bijstellingen
10. Kapitaallasten
De kapitaallasten zijn herrekend op basis van de werkelijke boekwaarden per 1 januari 2025. Omdat een aantal investeringsprojecten lager uitvalt, danwel later tot uitvoering komt, is er sprake van een onderuitputting op de kapitaallasten van ruim 3,3 miljoen euro. Deze onderuitputting valt incidenteel vrij ten gunste van de stelpost onderuitputting kapitaallasten op hoofdtaakveld 0 (2,0 miljoen euro). Het restant van 1,3 miljoen euro leidt tot een positieve bijstelling van het begrotingssaldo. Dit voordeel zien we meerdere jaren terugkomen. Bij het opstellen van de programmabegroting zal mede daarom kritisch naar het volume en de planning van investeringsprojecten gekeken worden.
11. Afrekening beschermd wonen 2024
Voor het beschermd wonen is Almelo de centrumgemeente. De lasten en (rijks-)baten lopen via onze gemeente. Na afloop van het jaar vindt een eindafrekening plaats. Het saldo van lasten en baten wordt verdeeld tussen Almelo en de vijf andere regiogemeenten. Hiertoe wordt over 2024 een bedrag van 4,543 miljoen euro onttrokken uit de bestemmingsreserve voor Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang. Hiervan wordt 2,451 miljoen euro uitbetaald aan de andere gemeenten. Het verschil van 2,092 miljoen euro betreft de voordelige eindafrekening 2024 voor het aandeel van de gemeente Almelo, waarvan reeds 1,0 miljoen euro was voorzien in de begroting 2025.
12. Gemeenteraadsverkiezingen (Raad-8762)
Op 18 maart 2026 vinden er gemeenteraadsverkiezingen plaats. De verkiezingsdag zelf en de wisselingen van de raad en het college vragen een aanzienlijke inzet van de gemeente Almelo vanuit verschillende disciplines. De volgende uitgaven worden er vanaf 2025 gemaakt; activiteiten ten behoeve van de opkomstbevordering (bijv. het Kieskompas), het (in)formatieproces, de installatie van het nieuwe gemeentebestuur en het inwerken van de nieuwe raad en het college. Bij deze inzet gaat het om een aanvulling op de dagelijkse werkzaamheden.
13. Verkiezingen
Na de val van het kabinet vinden er Tweede Kamerverkiezingen plaats op 29 oktober 2025.
15. Functieonderhoud HR 21
Sinds 2015 maakt de ambtelijke organisatie van de gemeente Almelo gebruik van de HR21 functiewaarderingssystematiek. Conform het personeelshandboek dient eens per 3 jaar een organisatiebreed functieonderhoud plaats te vinden. Deze onderhoudsronde heeft plaatsgevonden en leidt tot een structurele bijstelling van de loonsom van 210.000 euro en een eenmalige bijstelling van 105.000 euro. De wijzigingen betreffen een doorontwikkeling van het functiehuis en resulteren in een zuivere en geijkte rangordening van functies.
16. Onboarding/projectmatig werken/klokkenluiders
In de afgelopen maanden zijn er verschillende voorstellen geweest voor projecten, systemen en capaciteitsaanvragen die een organisatiebreed belang dienen. Een werkwijze die eerder wel werd gehanteerd is het verdelen van de lasten van het initiatief over de eenheden. In de praktijk gaat dit vaak om kleine bedragen, waardoor de administratieve kosten hoog zijn. Ook zijn er bij de eenheden geen budgetten waar deze initiatieven ten laste van kunnen worden gebracht. Voor 2026 wordt gekeken naar een nieuwe bekostigingsstructuur voor deze lasten.
17. Stadhuis niet planmatig
De uitgaven van niet-planmatig onderhoud vertonen een structureel hoger niveau dan oorspronkelijk begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat het pand nu 10 jaar operationeel is en grote installaties meer onderhoud behoeven dan begroot voor 2025. Vanaf 2026 wordt gewerkt aan een duurzame inpassing van de extra uitgaven binnen de reguliere begroting om toekomstige kosten op te vangen.
18. Treasury
In 2025 zullen geen nieuwe leningen aangetrokken worden, waardoor de stelpost ten aanzien van rentelasten voor nieuwe leningen incidenteel kan vrijvallen. Dit leidt tot een voordeel van 1,9 miljoen euro. De gemeentelijke liquiditeitspositie is in de afgelopen jaren verbeterd, mede door de verkoop van aandelen van Twence. De gemeente heeft daardoor een tijdelijk overschot aan liquide middelen waarvoor rente ontvangen wordt door gebruik te maken van schatkistbankieren of door deze als kortlopende lening uit te zetten bij andere gemeenten. Dit leidt tot een voordeel van 836.000 euro.
19. Stelpost prijscompensatie fysieke projecten
In 2024 is gestart met de actualisatie van de Nota kapitaalgoederen (NKG) en zijn de benodigde budgetten voor dagelijks en groot onderhoud en vervangingen opnieuw berekend. Op basis van de resultaten uit de laatste inspecties is er minder budget nodig om deze kapitaalgoederen op het gewenste technisch kwaliteitsniveau te onderhouden en hoeft de reservering voor de extreme prijsontwikkeling niet te worden aangewend.
